|
Ebben a munkájában Koronczi pszichéjének útvesztőiben
jár, ahová a néző is nyomon követheti. Keretként és
munkamódszerként négy hipnózisban eltöltött „alámerülés”
szolgál, melyeket Szajcz Ágnes pszichiáter segítségével
valósított meg. A tapasztalatokat narratív formában
foglalta össze röviddel a hipnózisban töltött idő után; az
élmény leírása és az arra való refl exió egyidejű. Ahogy
Koronczi legtöbb művénél megfi gyelhetjük, a kiindulópont
itt is egy feltételezés, a munka célja pedig a felállított teória
vizsgálata. Ebben az esetben a művész önmagában kutat
a destruktív ellenség után. Négy hipnózis során, lépésről
lépésre próbálja lokalizálni tudatalattijában; kis, homeopatikus
adagokban szembesül az árnyékszemélyiséggel.
Az ellenségkép egy kulturális konstrukció, az identitás
megfogalmazásának szükségszerű viszonyítási pontja.
Az ellenségnek meghatározhatónak, jól beazonosíthatónak
kell lennie, hogy önmagunktól megkülönböztethessük,
ezért etnikai csoportok gyakran töltik be az ellenségszerepet.
Koronczi munkájának zavarba ejtő momentuma, hogy
mintha önmagával nézne szembe alámerülése során, az
ellenség, melyre rátalál, exkluzív és nem ruházható fel jellegzetes
attribútumokkal. Mindez arra utal, hogy amit rendszerint
ellenségképként azonosítunk, nem más mint projekciók
halmaza. Freud Totem és Tabu című könyvében kifejti,
hogy az ellenségkép kreációja mögött személyes problémák
kivetítése áll, belső konfl iktusaink átvitele egy külső
tárgyra, vagyis megfutamodás önmagunk elől.* Koronczi
Endre azonban szembenéz démonaival, és a néző számára is
drámai erővel közvetíti a felfedezés riasztó pillanatát.
*Sigmund Freud, Totem and Taboo. Trans. James Strachey. Routledge, 1999. |
|