Koronczi Endre munkái mintha egyetlen óriási mű fejezetei lennének,
az életút és a művek szerves egységet alkotnak, az önrefl exív
kutatásokban sok esetben a megfi gyelő és a vizsgálat tárgya
egyaránt a művész.
 
          A munkák egyik lehetséges olvasata a hagyományos férfi szerep és
            a gender (társadalmi nemek) változásait vizsgálja, a maszkulinitás
            válságának kutatásával párhuzamosan. A „fi úk nem sírnak” nevelési
            elvétől így eljutunk az árnyaltabb férfi emóciók társadalmi elfogadásáig,
            a művészetben évszázadokig sztenderdnek számító
            heroikus férfi képtől az önbizalmát vesztett, szorongó vagy akár síró
            férfi ábrázolásáig (gondoljunk például a kamera előtt könnyező
            Bas Jan Aderre / I’m too Sad to Tell You, 1971). A férfi személyes
            élettapasztalata azonban kevéssé része annak a művészetelméleti
            diskurzusnak, amely a női élettapasztalatot a feminizmus több
            hullámán keresztül a kortárs művészet megkerülhetetlen témájává
            tette. Koronczi oly módon enged betekintést intim szférájába,
            ahogy azt női alkotóktól (Sophie Calle, Tracey Emin) már megszokhattuk,
            miközben a férfi szereppel kapcsolatos elvárások változását,
            a szereplehetőségek kibővülését hitelesen dokumentálja.             
          Pierre Bourdieu a nemi szerepek meghatározottságát esetlegesnek
            tartja, amelyet aztán az állam és az egyház intézményei folytonosan
            megerősítenek.* Legkorábban a feminista szerzők kezdték mindezt
            megkérdőjelezni, de ahogy Bourdieu megfi gyelte, a férfi dominancia
            ma is meghatározó, a hozzá társuló berögzült szerepelvárások
            társadalmi konstrukcióival együtt. Koronczi ezzel szemben a társadalmi
            nemi szerepek átjárhatóságát eleve adottnak feltételezi. Azaz,
            mintha nagyvonalúan előrelépett volna néhány évtizedet.             
          A kiállításon hangsúlyosan megjelenő installáció (Lilly a fal
            túloldalán a szerelemről beszél, 2011) a konceptuális művészet
            Duchamp és Ader műveivel fémjelzett vonulatába illik,
            amelyet a romantikus narratívának a minimalizmus racionális
            keretébe foglalása jellemez. Koronczi munkája intenzitásában Ader
            Please Don’t Leave Me (1969) című installációjának párdarabja.             
          A kiállítást korábbi művek dokumentációs, illetve rekonstrukciós
            bemutatása egészíti ki: a Basic (2003-2004) utóéletébe és értelmezésének
            útvesztőibe Somogyi Zsófi a kalauzol el, a korábbi Taxi
            (1998) pedig vitorlázórepülővé átlényegülve veti fel a dekódolás
            dilemmáit a MODEM tetőteraszán.             
          * Pierre Bourdieu, Masculine Domination. Trans. Richard Nice. Stanford University
          Press, 2001, 83.  |