Koronczi Endre munkái mintha egyetlen óriási mű fejezetei lennének,
az életút és a művek szerves egységet alkotnak, az önrefl exív
kutatásokban sok esetben a megfi gyelő és a vizsgálat tárgya
egyaránt a művész.
A munkák egyik lehetséges olvasata a hagyományos férfi szerep és
a gender (társadalmi nemek) változásait vizsgálja, a maszkulinitás
válságának kutatásával párhuzamosan. A „fi úk nem sírnak” nevelési
elvétől így eljutunk az árnyaltabb férfi emóciók társadalmi elfogadásáig,
a művészetben évszázadokig sztenderdnek számító
heroikus férfi képtől az önbizalmát vesztett, szorongó vagy akár síró
férfi ábrázolásáig (gondoljunk például a kamera előtt könnyező
Bas Jan Aderre / I’m too Sad to Tell You, 1971). A férfi személyes
élettapasztalata azonban kevéssé része annak a művészetelméleti
diskurzusnak, amely a női élettapasztalatot a feminizmus több
hullámán keresztül a kortárs művészet megkerülhetetlen témájává
tette. Koronczi oly módon enged betekintést intim szférájába,
ahogy azt női alkotóktól (Sophie Calle, Tracey Emin) már megszokhattuk,
miközben a férfi szereppel kapcsolatos elvárások változását,
a szereplehetőségek kibővülését hitelesen dokumentálja.
Pierre Bourdieu a nemi szerepek meghatározottságát esetlegesnek
tartja, amelyet aztán az állam és az egyház intézményei folytonosan
megerősítenek.* Legkorábban a feminista szerzők kezdték mindezt
megkérdőjelezni, de ahogy Bourdieu megfi gyelte, a férfi dominancia
ma is meghatározó, a hozzá társuló berögzült szerepelvárások
társadalmi konstrukcióival együtt. Koronczi ezzel szemben a társadalmi
nemi szerepek átjárhatóságát eleve adottnak feltételezi. Azaz,
mintha nagyvonalúan előrelépett volna néhány évtizedet.
A kiállításon hangsúlyosan megjelenő installáció (Lilly a fal
túloldalán a szerelemről beszél, 2011) a konceptuális művészet
Duchamp és Ader műveivel fémjelzett vonulatába illik,
amelyet a romantikus narratívának a minimalizmus racionális
keretébe foglalása jellemez. Koronczi munkája intenzitásában Ader
Please Don’t Leave Me (1969) című installációjának párdarabja.
A kiállítást korábbi művek dokumentációs, illetve rekonstrukciós
bemutatása egészíti ki: a Basic (2003-2004) utóéletébe és értelmezésének
útvesztőibe Somogyi Zsófi a kalauzol el, a korábbi Taxi
(1998) pedig vitorlázórepülővé átlényegülve veti fel a dekódolás
dilemmáit a MODEM tetőteraszán.
* Pierre Bourdieu, Masculine Domination. Trans. Richard Nice. Stanford University
Press, 2001, 83. |