|
Drága Marjukka,
leveled meglepett és feldobott, jó tudni, hogy a
messzi sarkkörig elgyűrűztek a kiállítás keltette hullámok.
Mióta a neten is látjuk, halljuk, elérjük egymást,
tisztára összemosódtak az időzónák is. Ezen
nem is kellene talán meglepődnöm, mint ahogy
azon sem, hogy a Debrecenben kiállító művész,
Koronczi Endre munkái téged is megérintettek, ha
jól sejtem. Leveled beigazolta azt a feltételezésemet
is, hogy a kérdések, melyeket műveiben feldolgoz,
képesek átívelni a szélességi körökön, talán, mert
rátalált valami mélyen gyökerező közös pontra,
és éppen azokat a kérdéseket szegezi a kiállítás
látogatóinak, amelyek az elevenükbe vágnak.
A kiállítás címe: Nehezen feltehető kérdések. Vajon
mik azok?, kérdezhetnéd, mi az, ami mindenkit
foglalkoztat, mégis nehezünkre esik beszélni róla, s
ha olyan fontos, miért sumákoljuk el, miért akarjuk
megúszni? Remélem, nem veszed rossz néven, hogy
többes számot használok, valahogy önkéntelenül
írom így, mert mintha Endre olyan mélyre ásna le
a pszichében makacs kérdéseivel, ahol már nem a
személyes, hanem a kollektív húzódik. Hiszen nem a
belénk kódolt ösztön mozgat-e, amikor mindegyre
megerősítést várunk arról, hogy igenis „szeretve
vagyunk”, hogy tudunk egyszerre aktív művészek
és gondos szülők lenni, vagy hogy nemünktől
függetlenül képesek vagyunk átélni a várandósság
reményteli hónapjait?
De lehet, hogy nem is érted, miről beszélek itt, s ha
már nem tudsz Debrecenbe jönni, hogy átadd vagy
inkább kitedd magad a kiállítás lélekborzoló élményének,
a legtöbb, amit tehetek, hogy elmesélem
neked, mik is ezek a fajsúlyos kérdések, és Endre
hogyan ad formát nekik.
Igazából persze azt szeretném, ha eljönnél, máris
elképzelem, ahogy megérkezel, rögtön felismered
a MODEM épületét, már jó előre összegyűjtötted
az információkat, készültél. De kissé elbizonytalanít
a repülő, amelyet a térre befordulva meglátsz
a MODEM homlokzata fölé… hm… becsapódva?
Hirtelen nem is tudod, jó helyen jársz-e, s ha ilyen
szörnyű tragédia szemtanúja lettél, miként lehet,
hogy csak te vetted észre, a többi járókelő mintha
ügyet sem vetne rá, rohannak tovább, akárha
különböző időzónában lennétek. S valóban abban
vagytok, mert te fi gyelsz, ami máris kiemel a szürke
hétköznapokból, készen állsz a kiállítás befogadására,
s bizonyára azt is kitaláltad már, hogy a
vitorlázórepülő is része a tárlatnak. Amikor egy
daruval felemelték a homlokzatra, sok ember több
hónapnyi munkája nyert hirtelen értelmet, az épp arra járó gyerekek pedig láthatóan különös izgalomba
jöttek. Talán emlékszel még, kölyökként téged is menynyire
elbűvölt a repülés csodája, elbűvöltek a repülőgépekkel
kapcsolatos dolgok, aztán lassan valahogy
minden természetessé, megszokottá vált. A kiállítás erről
is beszél: hétköznapi mechanizmusokról, legyenek azok
fi zikaiak vagy lelkiek, és amelyeket olyan természetesnek
veszünk, mint a kondenzcsíkokat az égen, pedig ha
vennénk a fáradtságot, hogy elszöszöljünk velük, tisztább
képet alkothatnánk létünk mozgatórugóiról. A sóhajtozás
is ilyen, észre se vesszük, csak tesszük. A Koronczi-kiállításra
belépve sóhajtozás fogad, a sóhajtozás felnagyított,
felerősített mindennapi gesztusa, a kiállítás legnagyobb
méretben vetített munkája ez a Sóhajtozásgyűjtemény.
Premier plánban sóhajtoznak a szereplők egy keveset,
megpróbálják a kamera kedvéért hitelesen reprodukálni,
hogy is szokták ezt csinálni. Talán maguk is meglepődnek
közben, hogy szándékuk ellenére mennyire komikussá
válnak. Lehet, hogy te is sóhajtoznál velük, olyan ez,
mint az ásítás, követésre késztet. Nagyot sóhajtanál, és
rádöbbennél, hogy máris része vagy Endre testi és lelki
automatizmusainkat vizsgáló laboratóriumának.
A Kikényszerített vallomás című videó a kiállítótér központi
részét foglalja el, mintha itt futnának össze a szálak,
nem csupán a tér bejárásának szempontjából, hanem a
kiállítás gondolati horizontját is meghatározva.
Ezen a négycsatornás videón azt láthatnád, Endre
hogyan próbálja rávenni felkért szereplőit, hogy valljanak
szerelmet neki. Öt szereplő Endre ismerőseinek köréből
került ki, a másik öt csak a fi lmforgatásra vállalkozott.
Észrevetted, milyen gondosan állítja össze a kontrollcsoportot?
Ebből is láthatod, hogy pöpec kis laboratórium
ez, ahol az elméletét teszteli. Az ismeretlen résztvevőkkel
folytatott beszélgetés tét nélküli szituációjában a
„vallomás” elhangzik, a plafon nem szakad le. Az ismerősök inkább feszengnek, nem kényeztetik el a művészt szerelmi vallomásukkal, inkább a „szeretlek” szóhoz való
viszonyukat tárják fel. Megannyi elmélet hangzik el a lelki gátak igazolására. Talán éppen ez a videó lényege; a
lelki szorulások feltérképezése, és a vizsgálat, hogyan is állunk a nagy szavakkal. Ahogy Endre újra és újra felteszi
a kérdést, mintha nem is a válasz lenne a legfontosabb, hanem a kérdés napirenden tartása: szeretsz? Ki tudod
mondani? A szavakba foglalható tartományon kívül vagy belül járunk?
Ha már a szeretetnél tartunk (és ez még egy ideig így lesz), beszéljünk (hadd beszéljek)
az ölelésről. Bizonyára találkoztál már a „Free Hugs” kampánnyal, aktivistáik világszerte
táblát cipelve ajánlják fel ezt az elemi szolgáltatást: a fi lmek tanúsága szerint viszont
szerény igény mutatkozik rá. Pedig már nemzetközi napja is van, január 21. az ölelés
napja, s az aktivisták célja nem más, mint a köztéri érzelemnyilvánítás elfogadtatása.
Endre ebből is kivette részét, amikor ölelésautomatákat állított fel egy észak-magyarországi
nagyvárosban. Ezeket magáénak érezte a publikum, még a vandálok is megkímélték
őket, pedig arrafelé, ahogy hírlik, nem a legjobb a közbiztonság. A város két
pontján elhelyezett, puha, birkaszőrrel borított szerkezetet megölelve fény gyulladt ki
a készülék párjánál, s ha ott is átölelte valaki azt, mindketten érezhették a melegséget
és a leheletet. Ezzel megvalósult az ideális köztéri mű, ami közönségét megmozgatta és
viszontakcióra késztette. Mert nemcsak az ölelés viszonzása volt a válaszreakció, hanem
a mű sorsáért érzett aggodalom is. A kiállításon a dokumentációját láthatnád, pedig az
igazi az lenne, ha a teremőr helyett ez a szerkezet fogadna. És ha belegondolsz, nem is
olyan egyszerű feladat a szeretetet egy tárgyon keresztül megjeleníteni. Nekem biztos
semmi nem jutna eszembe, maximum egy szív alakú kispárna vagy más unalmasan
kiszámítható dolog. Ám Endre tárgya mögött még ott van egy ember is, egy ismeretlen,
titokzatos valaki; a gép nem gépies.
Ha a kiállításon ülnél egy furcsa, kuckószerű, kör alakú installációban a képernyők előtt,
a hátfal tapétája nagymamád nappalijára emlékeztetne, talán te is felidéznéd az idevágó
emlékeidet a „szeretni” és a „kimondani” kapcsolatáról. Közben Endréről sem feledkeznél
meg, akit mindig ott láthatnál inkvizíciójának alanyai mellett a másik képernyőn,
arcán az izgalom és várakozás jeleivel. Vajon egy szeretett férfi így fest? Freud szerint a
szerelem hiányt feltételez, egy betöltésre váró űrt. Ilyen szempontból a kasztrációhoz
hasonlítja, és feminin állapotnak tekinti. Csak feminin pozícióból lehet igazán szeretni, a
szerelem egyenesen feminizál, a férfi t pedig komikussá teheti. De a szociokulturális sztereotípiák
változnak, a férfi ak egyre nyíltabban kimutathatják érzéseiket, feminizálódnak, a nemek közötti merevnek
hitt korlátok eltűnnek, bár jóllehet, nálatok ez a folyamat is gyorsabb, mint mifelénk. Ha az interjúzó Endre
arcát néznéd, azt látnád, hogy néha szinte elolvad, szeretet sugárzik belőle, talán mert tudja, hogy a szeretet egy
válaszreakció a szeretetre. Azért sugározza, mert ezzel akarja kiprovokálni? A „szeretsz-e” kérdést annak tesszük fel,
akiről feltételezzük, hogy ismer bennünket. Kicsit az is benne van a kérdésben, ki vagyok én? Viszontszeretni azt
lehet, aki tudja a választ a kérdésre. S hogy kik vagyunk? Talán a Self-Phantom Portrait-t kellene megnézned.
Jártál már úgy, hogy hirtelen szembejöttél magaddal az utcán? A videó szerint (amit biztos élveznél a norvégül
beszélő narrátor miatt) Endrét egyszer váratlanul lehengerelte egy eff éle élmény, amit még nyomasztóbbá
tehetett, hogy egy busz zárt terében történt. Ezután önmaga alteregóit kezdte „gyűjteni”, kamerával pásztázta a
járókelők arcát, lágyan lelassított videófolyamban rendezte el gyűjteményét, picit azért trükközött talán, amikor
arcpoétikaként (?) egy enigmatikus művész homályos fi guráját is a sorozatba illesztette egy régi felvételről, de
szerintem belefér, hiszen épp önmagát keresi, s ezzel már megint az úgynevezett nagy kérdéseknél vagyunk,
amelyekkel a művészet, a fi lozófi a és persze Endre is minduntalan foglalkozik.
Azért nem könnyű ám Endréről, a művészről írni, de biztosan neki sem könnyű az élet értelmével és archetipikus
szituációival foglalkoznia, a művészetben is kevesen mernek manapság – ahogy Terry Eagleton fogalmaz – az
előrehaladott posztmodern kapitalizmus korában ehhez nyúlni, a nagy kérdések iránt amúgy is szkeptikussá
váltunk, a mikronarratívák korát éljük. Endre azonban ügyesen összegyúrta a kettőt, az ő mikronarratívái egyben
univerzális érvényű makronarratívák is. Wow, akkor Endre egy fraktál, a kis töredékeiben is megjelenik a teljesség.
A művek pedig egy gondolatmenet logikusan összekapcsolódó elemei, egy nagy mű kis fejezetei. Ezek az
élet és művészet egységében fogant munkák sokszor mintha az egymásnak feltett kérdésekre adnának feleletet,
majd az ezek nyomán születő kérdések új munkákban jelennek meg. Egy öngerjesztő folyamat, mondhatnád.
Drága Marjukka, megértem, hogy folyton azt kérded tőlem,
no és ki ez az Endre. Megpróbálok írni róla, bár nehéz
lesz, nem ömlenek belőlem a szavak, inkább csak mintha
mantráznék, Endre szuper, Endre szuper, visszhangzik egyre
a fejemben, no de ezt mégsem mondhatod, szólal meg egy
belső hang. Hogyne mondhatnám! Csak éppen kevés lesz
ahhoz, hogy megértsd. A zavarba ejtő igazság az, hogy talán
azért nehéz róla beszélnem, mert szeretem. De hogyan is
lehetne nem szeretni egy középkorú férfi t, aki sóhajtozásokat
gyűjt, ölelésautomatákat állít fel egy város közterein, és aki
lelkes izgalommal jár terhestornára, hogy megtapasztalja a
női életszakasz kitüntetett pillanatait. Egy olyan valakit, aki
kirakatbeli installációban vall szerelmet a járókelőknek, hogy
a kikényszerített vallomásokat viszonozza, vagy talán, hogy
vezekeljen miattuk? Hogyan is lehetne nem szeretni egy
olyan férfi t, aki a nyers ösztönöktől és napi érdekektől vezérelt
világban élve képes fi gyelmét érzelmeire fordítani, hogy azok
gyökeréig hatoljon? Aki teljességgel tudatában van érzelmeinek,
szinte életvitelszerűen foglalkozik velük, sokat tud róluk,
és nincs zavarban miattuk. Vagy mégis? Amikor műveinek
tárgyává teszi őket, akkor semmiképp nincs nyoma zavarnak,
csak precíz fi gyelemnek. Néha nem is értem, hogy állhat egyszerre
a kamera mindkét oldalán, hogy tudja egyszerre kívülről
és belülről fi gyelni magát. Mégsem narcisztikus ez a fi gyelem,
kapcsolatokról beszél, óhatatlanul bele kell foglalnia magát a
képkeretbe – máskülönben hogy lehetne hiteles?
Az egyik installációról gyakran eszembe jutsz.
A kiállítóterem leghosszabb, 30 méteres falán fényviszszaverő
festék sejtelmes betűivel olvasható a cím:
Lilly a fal túloldalán a szerelemről beszél… Alatta egy
kanapé, illetve látszólag csak egy része, mert a másikat a fal
nyelte el. Biztosan ott van a másik rész is, talán épp azon ül Lilly. De miért van a kiállítás láthatatlan térfelére száműzve? Vagy
mi vagyunk kirekesztve egy olyan világból, ahol bármi megtörténhet, még az is, hogy mindent ki lehet mondani? Azért
megnyugtató, hogy létezik az a világ ott, az oda átlógó kanapé azt sugallja, talán mi is átjuthatunk. Reményt kapunk, és
ahogy Baudrillard gyönyörűen megfogalmazta: aki hinni enged, mindig fölötte áll annak, aki hisz vagy elhitet. Azért Endre
is megéri a pénzét, nem elég neki egy 500 négyzetméteres kiállítótér, rögtön kétszer akkorára vágyik, és a fal túloldalára is
beügyeskedi magát. Bennünket meg esz a penész (vagy a sárga irigység), amiért nem láthatjuk tisztán, mi is folyik ott a fal
mögött. Remélem, nem tartasz régimódinak, ha megint Freudot citálom ide, de van egy elmélete arról, hogy a szexuális
érdeklődést nem az tartja életben, amit látunk, hanem épp az, amit nem, például, amit a ruha alá képzelünk. A látás öröméhez
a nem-látás izgalma is hozzátartozik. Biztosan ezért álltak a Louvre előtt is hosszú sorok, amikor száz évvel ezelőtt ellopták
a Mona Lisát, hirtelen mindenki a hűlt helyét akarta bámulni. Még Franz Kafka is beállt a sorba. A rejtőzködő Lillyről még annyit, hogy amikor a fi ktív hölgy nevet kapott, Endre már javában csepegtette a kiállítás előkészületeivel kapcsolatos
anyagokat egy blogra. Például a sárga vitorlázórepülőről, ami szétesőfélben volt, amikor rátalált egy hirdetés nyomán, és
megmentette az enyészettől. Ekkor egy olvasótól befutott az infó Steinschneider Lillyről, az első magyar pilótanőről. Ami
fölöttébb különös egybeesés, hiszen Lilly is egy repülőről kapta a nevét, a pszichedelikus Lilly 7 Antonioni Zabriskie Point
című fi lmjében szállt el a Halál-völgy fölött, és azt olvasom róla, hogy a fi atalság, az idealizmus és a frusztráció szimbóluma.
Látod, sok elem összefut ebben a kiállításban, és minden összeáll egyetlen kerek egésszé, akár egy puzzle elemei. Ha Lilly a
fi atalság szimbóluma, akkor ez is összepasszol azzal, hogy a fal mögötti Lillyt nagyon fi atalnak képzelem, kiskamasznak, aki
inkább kíváncsisággal és felfokozott várakozással van tele. A Te Lillyd milyen? Emberi vagy éteri hangon beszél?
A Vénusz című videón talán meglepődnél, hogy
micsoda furcsa rítusaink vannak, pedig amit látsz,
csak egy felszabadult nyári pillanat, amit elvált
apukák gyerekeikkel töltenek. Talán ők sem tudnak
megfogalmazni valamit, pótszerként gyerekeikből
és magukból is furcsa hangokat csikarnak ki,
testzenélnek; szavak nélküli intim kommunikáció
ez. Melldöngetésük pedig úgy fest (és hangzik),
mint valami heroikus állítás, amely még keresi
kifejeződése legalkalmasabb formáját.
De mi ez az exkluzív férfi gyülekezet, ami a
Work in Progress című videóról is visszaköszön?
A nők feltűnő hiánya miféle szükségszerűség?
Vagy az elbizonytalanodott, destabilizált férfi ak
hagyományos „férfi klubok” iránti nosztalgiáját
értük tetten? A videót talán egy gyermek szemszögéből
olvasva tudnád a legígéretesebben dekódolni
– a gyermeki szemmagassághoz igazított
installálás is jelzés.
Az ExtrémAlvás 16 tétele az akarattal nemakarást
és a fi gyelmet helyezi a fi gyelem középpontjába.
El tudnál-e aludni előre megfontolt
szándékkal? Endre ismét önmagán kísérletezik,
ráadásul nyilvános helyeken, pedig te is tudod,
milyen nagyfokú bizalom kell ahhoz, hogy az
alvás kiszolgáltatott állapotához valaki a közteret
válassza. A videókat nézve feltűnik Endre fi gurájának
nyugalma és törékeny sebezhetősége is.
A kiállítás videóinak hangja összeadódik, a sóhajtozók
minden körülöttük lévő munkába „belesóhajtoznak”,
de az áthallás nem zavaró, sokszor
még árnyalja is az olvasatot. Az Apaaa… című
videó piacon elveszett kisgyermeke apját keresi
rémülten, a kiáltás az egész térben jól hallható.
A piacon forgatott négycsatornás videó ipari
kamerára emlékeztető képsorai összeállnak a
kiáltás pillanatában, több nézetből látjuk azt az
apát, aki bár gyermeke kezét fogja, mégis hirtelen
nyugtalan lesz, a hang forrását keresi. Az anyákból nem hív elő semmit a kiáltás? Szerepelvárásaink vagy a belénk
kódolt ösztönök lépnek itt működésbe? S a szerepekkel kapcsolatos társadalmi elvárások hogyan módosultak?
A kiállítás következő videóján Endrét láthatnád, ahogy terhestornán, terhesjógán és hastáncórákon vesz rész, netán
hogy az empátia maximumáról biztosítsa a női látogatókat, vagy talán hogy az élet egy olyan szeletébe pillantson bele,
amiről eddig azt gondoltuk, a férfi nak ott nincs helye, leszámítva talán az apás szülést. Laza ujjgyakorlatnak látszik részéről a dolog, pedig minden egyes óra előtt pánik
fogta el. Talán valami beavatásélményt is várt az egésztől,
miközben a fi tnesztermek világában is idegennek
érezte magát. A projekt eredménye egy gyakorlatsor,
mely potenciálisan megidézi a várakozásteli állapot
élményét. Úgy nyújtja át, mint a hogyan legyünk sikeresek,
hogyan legyünk boldogok, hogyan termeszszünk
sárgadinnyét… típusú népszerű segédanyagok
és életkalauzok, az úgynevezett How to… könyvek,
illetve videók egyik új darabját, melynek címzettjei
azok a férfi ak, akik nem érik be a rájuk kiosztott szereppel.
Ilyen egyszerű lenne? Határtapasztalat? Szelíd
transzgresszió? Endre úgy kínálja fel a tapasztalat átélhetőségét,
mintha a társadalmi és nemi szerepek magától
értetődően átjárhatóak lennének. E munka a kiállítás
bejáratánál látható E betűt formázó falak között, az
Apaaa… című videoinstalláció mellett jelenik meg,
annak párdarabjaként. Azaz a kiállítás első kérdéseiként
azt vizsgálják, az apai és anyai szerepek hogyan
fogalmazódnak újra, miként bővülnek és válhatnak akár
felcserélhetővé ezek a korábban merev szerepek.
Látod, Endre pontosan kérdez és nem hátrál meg a tabu
témák elől sem, az egyik nagy tabu, a halál is foglalkoztatja.
Nem, nem nyomja le azért a torkunkon, csak
szerényen megkérdezi, vajon felmérjük-e a korlátainkat.
Gauguin úgy tartotta, valahányszor az ember az élet
értelmének keresésére indul, a halál bukkan fel a horizonton,
s minden korról sokat árul el, hogyan beszél a
halálról. A miénk szinte sehogy, kiretusálták a képből,
a látómezőn kívülre tessékelték. A Pillanat című
installációban egy Jean-Luc Godard fi lm presszóbeli
jelenetének rekonstrukcióját láthatnád. A libbenő Anna
Karina-hasonmás mozdulatában megjelenik valami
kicsattanó életöröm. Endre a nagyméretű képek mellé
rozzant deszkát helyezett, amire, csak a miheztartás
végett, felírta szedett-vedett betűkkel a fi gyelmeztetést,
hogy bolygónk lakossága száz év múlva teljesen
kicserélődik. Egyszóval ehhez tartsuk magunkat, ha már
ezt valahogy kifelejtettük volna a számításból. Endre
a semmi és a halál felé tereli gondolatainkat, szinte
illusztrálja az egzisztencialisták alaptételét az élet halál
felőli megértéséről. Kerek a történet, mert a fotók hangulata
képes megidézni a 60-as évek Párizsát is. Közben
a kiállítóterem egyik végétől a másikig, a születéstől
a halálig vezet a séta. A két pont között pedig ott az
élet, a tenyérizzadós, kocsikenőcs szagú élet. Amelyben
eljöhet a pillanat, hogy meztelenül ácsorgunk meztelen
idegenek mellett. Velünk szemben egy fotós.
Oké, igazad van, azért ez nem egy életszerű helyzet,
Endre megint laboratóriumába vonult, hogy teszteljen
egy elméletet. Emberkísérlet, de szigorúan önkéntes
alapon. A jelentkezők nem ismerték egymást, az aktfotózás is új élmény volt számukra, feszengenek is ennek megfelelően, civilek a profi fotóműteremben mint riadt nyulak
a fényszóró előtt. A kísérletről a kiállításon három nagyméretű fotó tudósít. Ahogy a szereplők oldódnak és közelednek
egymáshoz, úgy szűkül a képkivágás is. Csak éppen a folyamat marad rejtve, ami közel hozta őket egymáshoz, vagyis
Endre inputja kimaradt a képből. Kiszerénykedi belőle. Elhatároztam, hogy nem terhellek művészetelméleti dolgokkal,
de most már képtelen vagyok türtőztetni magam. Mert mindig is lenyűgözött Kenneth Clark elmélete, ami különbséget
tesz a meztelen (naked) és az akt (nude) között. A meztelen tudatában van helyzetének, feszélyezett és védtelen. Az akt
viszont nem feszeng, kiegyensúlyozott és magabiztos. Azt is mondhatnánk, hogy
művészetbe öltözött, és eközben deszexualizálódik. A Tükör című
fotósorozat a meztelen akttá válásának folyamatát is bemutatja.
Az öltöztető szerepében Endre. Szép mutatvány.
Endréről talán még ott a fenti északon is köztudott,
hogy mindig sárga, illetve sárga és fekete öltözékben
mutatkozik. Nekem erről a katasztrófák
helyszínein készült fotók jutnak eszembe, ahol
rögtön a tragédia után rendszerint sárga láthatósági
mellényt viselő emberek jelennek meg,
intézkednek, mentik, ami menthető, helyreállítják
a rendet, ők a szilárd pontok a hirtelen kizökkent
világban. Ugye, már te is látod, hogy miért
Endre a mi sárga mellényes mentőangyalunk?
Ha hazaindulnál a Koronczi-féle érzelmi multiplexből,
és a géped a MODEM tetejéről szállna fel (aminek a kertjét
egy ideje már amúgyis repülőgépek zaja veri fel), lenézve még
visszatekinthetnél a kiállításra, csak azt kell hozzáképzelned, hogy
a tetőn is átlátsz, de ez semmiség; a kiállítás installációinak elhelyezéséből
kirajzódva a LOVE szó integetne feléd.
Mert bizony, aki a kiállítást látogatja, az a „szeretet”-et kerülgeti, nemcsak
gondolatban, de lábnyomaival is ezt a szót járja körül.
Pedig ez a szó, hacsak nem a legintimebb szférában használják, nevetséges
is tud lenni. Te nem érzed magad kellemetlenül, amikor például egy
buszon valaki szerelmet vall melletted, de nem neked, hanem a telefonvonal
másik végén valakinek? Nem jössz zavarba ettől a szóamortizációtól?
Pedig itt még az intim szférában maradt, csak épp egy olyan emberében,
aki nem érzékeli intim szférája határait vagy a szavak súlyát. Ha egy reklámban
azt hallod, hogy egy termék a „szeretet ajándéka”, nem értékteleníti
ez el magát a szeretetet? Endre képes úgy nyúlni ehhez az agyonkoptatott
szóhoz, mintha azt soha nem érték volna eff éle inzultusok. A művek
olvasata szerint a szeretetet eredeti értelmében (agapé) használja, hiszen
a romantikus értelemben vett használat csak leszűkítené a jelentést.
Eagleton szerint valójában a „szerelem” szó intenzitásából és a „barátság”
szó hűvösségéből összegyúrva kapnánk meg az ideális defi níciót, s szerinte
nem lehet véletlen, hogy ez a szó nem létezik. A „szeresd felebarátod, mint
önmagad” bibliai parancsa nem különbözik Eagleton elképzelésétől az ideális
társadalomról, melyben a szeretet és feltétel nélküli adás teremti meg
azt a keretet, amiben mindenki kiteljesítheti a benne rejlő lehetőségeket.
Ezek szerint Endre egy utópista lenne, aki már ebben az elképzelt társadalomban
él? Mert most eléggé elhalmozott bennünket. No, mit gondolsz?
Én azt hiszem, a fal mögött szeretne élni, Lillyvel. De ha Stalker odaát
lenne, akkor mi hogy jutnánk át abba a „zónába”?
Még nem tudom, de azért készítsd elő a túrabakancsot és a hideg élelmet.
Szeretettel, Alexa |
|