Játsszunk el a gondolattal: egy fi atalságától búcsúzó férfi t
testalkatának változása arra készteti, hogy egy kísérlet erejéig
azonosulni próbáljon a terhesség következtében szintén testük
átalakulásával szembesülő kismamákkal. A testek alakváltozásának
azonosságai ugyancsak groteszk játékra adnak alkalmat,
viszont a megváltozott állapot átélésének lehetősége olyan kérdéseket
vet fel, melyek már régen nem külsőségekről szólnak.
Minden társadalomban rítusok kapcsolódnak az életpálya változó
szakaszaihoz. Például a gyermekvárás kitüntetett hónapjaihoz.
A mi társadalmunkban hiedelmek, tudományos nézetek
keverékéből egyéni szertartások százai élnek egymás mellett.
A kismamatorna a nő biológiai és pszichés változásának a megélését,
teljesebbé tételét, a szülés fi zikai felkészítését célozza,
melynek különféle válfajai eltérő megközelítésekre épülnek.
Koronczi Endre azt feltételezve, hogy a rítusok gyakorlása lehetővé
teszi a nőiség, a változó női test és psziché megtapasztalását,
hónapokon át kismamafi tnesz, jóga- és hastáncórákon vett
részt. A tanultak összegzéseként egy olyan gyakorlatsort állított
össze, mely egy férfi számára mutat meg és tesz átélhetővé
valamit abból, amit másállapotnak szoktunk nevezni.
Vajon mi az, ami egy férfi számára is átélhető a női test
változásai következtében végbemenő lelki folyamatokból?
A társadalmi és nemi szerepek milyen mértékben átjárhatók?
A szerepcsere megmutat-e valamit a másik mindennapi
tapasztalataiból? A rítusok gyakorlása során megtapasztalható-
e valami egy férfi számára a gyermekvárás emelkedett
állapotából? |
Let’s imagine a middle-aged man who’s changing body
corces him to set up an experiment. He is placing himself
into the position of a pregnant woman. The similarity of
their bodies provides a comparison, but it is a grotesque
one. The questions raised are not only about appearances.
In most societies the various stages of life, for example
the special months of pregnancy are marked with rites of
passage. In our society superstitious habits and scientifi c
approaches are merged and personal beliefs are also
omnipresent. The special exercises during pregnancy are
designed to make the delivery easier and prepare the
blooming women’s bodies and minds for the changes.
Endre Koronczi had the presumption that joining in
with the rites of these exercises would enable him to
experience the apparent changes of the female body and
psyche. He took part in exercise- yoga- and belly dance
classes held for pregnant women. To sum up his learning
he designed a set of exercises in order to make men able
to experience the delicate condition of pregnancy.
To what degree can a man experience the mental changes
occurring during pregnancy? Are the gender roles
fl exible? Can we internalise the other gender’s experience
by gender-interchange? Is it possible for a man to get
a real taste of the delicate condition of pregnancy by
following certain rites? |