A folyamatosan bővülő gyűjteményben önként jelentkezők
              sóhajtozásai válnak egy végtelen sorozat részévé.
              A sóhajtozás minden felkért számára mást jelent. A gyűjtés
              célja az, hogy a sóhajok minél szélesebb horizontját tudja
              megmutatni. A repertoár a jajveszékeléstől a lélekrezzenésig
              terjed, mindenki szubjektíven értelmezi a kérést, és a saját
              természetes sóhaját igyekszik megmutatni. A jelentkezők
              nem színészkednek, hanem megpróbálják egy megszokott
              gesztusukat a kamera kedvéért reprodukálni. Az őszinteség
              és a hitelesség idézőjelbe kerül. A sóhajtozás által felidézhető
              lelkiállapot rekonstrukciója történik, mely természetével
              ellentétben derűs pillanatokat eredményez a nézőben.
               
              Koronczi Endre sok munkájának egyúttal szereplője is, önmagán
                modellez érzelmi, fi zikai szituációkat. Ezúttal felkért
                szereplőit veszi rá arra, hogy kívülről tekintsenek magukra,
                vizsgálják meg egy hétköznapi, refl exszerű gesztusukat, és
                sóhajtozzanak egy keveset a kamera kedvéért. 
              Fordítsuk meg a gondolatmenetet, vajon akkor is derűs
                jeleneteket látnánk-e, ha a felkérteknek a kamera kedvéért
                nevetniük kellene? Vajon ugyanilyen könnyű lenne-e nézni
                egy olyan gyűjteményt, mely a kamera kedvéért erőltetett
                nevetésekből áll? Ha egy másik kulturális környezetben
                kezdenénk hasonló gyűjtésbe, vajon ugyanilyen eredményre
                jutnánk-e? Kell-e valamilyen következtetést levonnunk
                abból, hogy a sóhajtozásra vállalkozók ilyen sikeresen és
                látványosan tudtak megbirkózni a feladattal?                | 
            The sighs of the volunteers form a
              constantly growing archive of sighs.
              As it turned out, sigh means something
              completely diff erent for each of the
              participants. The aim of this collection is
              to gather all the possible varieties of sighs.
              The volunteers do not act but reproduce
              their very own sigh for the camera. Honesty
              and credibility gets between inverted
              commas. The reproduction of the usually
              sad occasion of uttering a sigh results in
              happy moments.
               
              Endre Koronczi is often the subject of his
                own works, uses his body as a test-site to
                model certain situations. This time he asks
                the participants to do the same, to look at
                themselves from outwards and to inspect
                their everyday activities.                 
              Let’s try to reverse the situation. If we were
                asking people to laugh for the camera, would
                that be equally funny? Would that be fun
                to view? Are we likely to end up with same
                results in a diff erent cultural environment?
                Is there a conclusion to be drawn from the
                fact that the participants fulfi lled the artist’s
                request with such ease?  |