A Basic projekt dokumentációs változata nem az
eredeti művet kívánja új megvilágításban bemutatni,
hanem a műben megfogalmazódó gondolatok
kapcsán – a mű utóéleteként – életre kelő
diskurzusból igyekszik részleteket megmutatni.
Az installáció a Basic projektről megjelenő
szövegekből, az egymással vitatkozó értelmezők
írásaiból válogatott részleteken keresztül igyekszik
láthatóvá tenni, ahogy az ellentmondásos vélemények
szövedéke elfedi a mű eredeti tartalmát.
A Somogyi Zsófi a által szerkesztett anyagban
a projekthez tartozó eredeti szövegek, a róla
megjelent írások és a kritikákkal vitatkozó feldolgozások
három rétege jelenik meg az egymásba
harapó, egymást részben módosító és eltakaró
töredékekben.
„A Basic gondolata a kiállítás előtti őszön fogalmazódott
meg, egy olyan időszakban, amikor mindkét művész
élete súlyos válságba került: megoldatlan személyes
problémáik, elsősorban párkapcsolatuk krízise, s emiatt
gyerekükkel, barátaikkal újrarendeződő kapcsolathálójuk,
a napi életvitel drámai átszervezése egyfolytában
a napi munka elé tolakodott, idejük-gondolataikfi
gyelmük nagyobb részét lekötötte. Ekkor vetődött fel:
miért ne lehetne éppen azt tematizálni, ami leginkább
foglalkoztatja őket?
Az ötlet, amilyen evidensnek tűnt, épp annyira kockázatos
is volt. Közvetlen módon beavatni a személyes
sors apró – bár a résztvevőknek megrázó – történéseibe
a nézőt: nem válik közhelyessé, unalmassá, mint az
emberek magánélete általában a kívülállók szemében?
Mitől lesz érintetté a néző? Nem válik-e az igazmondás
hamissággá a közvetítő médium által (mint a tévében is,
annyiszor)?”*
* Részlet Bán András kurátori szövegéből. |
The aim of this documentary version of the
Basic Project was not simply to present the
work in new light but to sum up the discourse
generated by the original work and try to give
a representative sample from the discourse
generated by the work.
The installation recycles samples from
reviews and essays published about the
Basic Project and uses these contradictory
texts to demonstrate how they cover up
the original work. In the texts, selected by
Zsófi a Somogyi, three diff erent layers of the
work appear; fragments from the original
texts, reviews and critical essays as well as
refl ections on these reviews; the accumulated
texts modify and cover up each other.
„The concept of Basic was born during the
autumn just before the exhibition, during
this period both artists were facing personal
turbulences; their private life reached a crisis,
fi rst of all in their partnerships, therefore their
relationships with their children and with their
friends was being renegotiated, their personal
problems kept interfere with their work. Soon they
came up with the idea of turning their immediate
personal problems into the subject of their work.
The idea seemed obvious, yet very risky. To grant
insight to their private sphere, to open up the personal
dimensions and show the seemingly insignifi cant details
– however central for them during this period – carried
the risk to appear common place and boring for those
who are not involved. To what degree can the spectators
be involved? Can the trough appear as lie when it is
fi ltered by a medium (as it often happens on TV)?“*
* From the curatorial text written by András Bán |
|