|
A kortárs mûvészet
meghatározó jellegzetessége a sokoldalúság.
A mûfajok határai átléphetõkké
váltak, a mûvészek ma sokszor egyszerre több területen
dolgoznak, hogy újabb oldalakról közelítsék
meg üzenetük továbbíthatóságának
kérdését.
E nyitott magatartásformára példa
Gerber Pál munkássága. Mint festõ nem állapodik
meg a kétdimenziós kifejezés képi formáinál,
hanem szövegekkel és installációval is dolgozik.
Munkáit nem mindig kiállítótermi környezetben
mutatja be, hanem például busz oldalán vagy postai
bélyegzõn.
Motívumait tekintve a nézõ egyfajta
szimbolizmust vél felfedezni alkotásain, melyeken a tárgyak
sokszor reneszánsz embléma szerinti összefüggésben
láthatók. Elrendezései azonban szinte kivétel
nélkül hétköznapi eszközökbõl
állnak (pl.: szék, balta, szarvas, ház, kanál,
tányér), amelyek jelentésében nem lehetünk
bizonyosak. Festményein a tradicionális tartalommal bíró
szimbólumokat is, mint a kard vagy a kereszt, sokszor olyan módon
használja, ami megzavarja olvasatukat. Képei nehezen megoldható
rébuszoknak tûnnek, ám ahogy mondja, értelmezhetjük
õket úgy is, mint a leghétköznapibb jelenségek
„legkülönösebb" elrendezéseit.
Módszerének fontos eleme a képi
és nyelvi humor. Szójátékairól az elõzõek
összefüggésében a wittgensteini értelmezés
juthat az eszünkbe, hisz az elszólásokban, a viccesen
elrendezett mondatokban kimondott igazság hasonló lehet a
„különös" összefüggésbe hozott, festett
tárgyegyüttesekhez.
Mûvészete a kortárs magyar kultúra
koncepciózus és átgondoltsággal jellemezhetõ
fõ áramlatának egyedi példája, vállalja
az iróniát és az egyszerûséget, de megjelenítési
formáival mégis a „hétköznapiság" jelentéssel
való felruházását éri el.
Petrányi Zsolt |