Az utóbbi idõben igen megsokasodtak
azok a mûalkotások amelyek fotóval és számítógéppel
olyan módon ábrázolják a „valóságot”,
ami leginkább a reklám és a képzõmûvészet
határterületeinek világához hasonlítható.
E tekintetben a „kép” mint fogalom és mint az üzenet
hordozója kulcskérdéssé vált.
A szétnyílt doboz kiállítás
ötlete Koronczi Endrében fogalmazódott meg, amikor e
fent leírt aktuális jelenségben a tárgy (a
képi „tükrözés” forrása) mellõzöttségére
hívta fel a figyelmet. Mindaz ami két dimenzióra „redukálódik”,
elveszti eredeti kiterjedését és karakterét
– a tárlat a kép és az eredete közti kapcsolatot
szeretné meghatározni. A bemutatón szereplõ
négy mûvész munkáinak megjelenése és
tartalma nem utasítja el a kapcsolatot az objektumokkal, sõt
azokat a mûtárgy szerves részeinek tekintik. Az alkotók
ennek eszközeit a szürreális viszonyban (Gerber Pál,
1958), a funkció párosításában a mûvel
(Eperjesi Ágnes, 1965), tárgyak használatából
eredõ kölcsönhatásokban (Koronczi Endre, 1968)
és a kép-tárgy viszony egy egészen más
médiummá, a hanggá való átértelmezésében
(Várnai Gyula, 1956) találják meg.
A költõi cím a térbeli
objektumok kiterjedésére utal, de annak ellentmondva azok
jelentésére és képi jellegére irányítja
a figyelmet.
A bemutató alapvetõen a
képzõmûvészet aktuális nyelvezetérõl
szól. A mûvészek és a kurátor kapcsolta
ez esetben a közös gondolkozáson alapszik, amikor az ötlet
és a megvalósulás között szakmai viták
irányítják a mûvek megjelenésének
végsõ formáját.
Petrányi
Zsolt
In the recent years the number of artworks
using computer and photography has grown. These pieces, presenting ’reality’
similarly to commercials and other fields on the borderline of visual arts,
focus on the philosophical idea of ’image’ as well as on the carrier of
the message.
The concept of the unfolded box exhibition
was outlined by Endre Koronczi; he became aware of the lack of objects
(the sources of any kind of representation) in this actual artistic phenomenon.
Things reduced to two dimensions unavoidably lose their expansion and character:
the aim of this exhibition is to demonstrate the connection between images
and their sources by means of some relevant examples from the contemporary
art scene. The works of the four participating artists do not deny the
connection with objects, moreover, objects are organically involved in
the process of creation. The artists find their means of expression in
surrealistic relationships (Pál Gerber, 1958), in the linking of
work and function (Ágnes Eperjesi, 1965), in the interaction of
objects in usage (Endre Koronczi, 1968) and the transformation of picture-object
relationship to a totally different medium, to sound (Gyula Várnai,
1956).
The poetical title of the show refers
to the spatial extension of objects, but simultaneously contradicting to
it draws the attention to the content and the pictorial characteristics
of the works.
The show is about the language of visual
arts. The co-operation of the curator and the artists is based on common
thinking, in course of which the final appearance of the works is continuously
influenced and modified by professional debates and criticism.
Zsolt
Petrányi