|
Szia,
ígértem, hogy leírom, mi látható a kiállításon. Szóval ez egy egyszerű leírás próbál lenni, nélkülözve bárminemű értelmezést és a kontextus teremtés igénye nélkül, egyszerűen csak a tárgyak, képek, videók áttekintése által.
A kiállítás szerkezete az INDA Galéria három terének elhelyezkedésére épül. Három gondolati egység köré csoportosulnak a munkák, én ezeket az egyszerűség kedvéért halmazoknak tekintem. Ezekbe a halmazokba kerülnek az egyes darabok, és a halmazok egymáshoz való viszonya szándékszik a kiállítás egészének értelmet adni.
Készítettem egy magyarázó ábrát, melyen a halmazok, a rendszerben elhelyezkedő munkák és azok egymáshoz való viszonya látható: infografika
A három halmaz tehát a SORS - SZABAD AKARAT - SZERETET egymás mellé helyezését mutatja, és az ezekkel a meghatározásokkal kapcsolatos kérdéseket próbál feltenni (nem megválaszolni). Ebben az értelemben, szeretném, ha ez a kiállítás is a "Nehezen feltehető kérdések" sorozatába illeszkedne.
A SORS terében egy videó jelenik meg. A képen egy irodahelyiséget látunk, teljesen üres, személytelen helyszín. A hétköznapi munkavégzés, a lélektelen tevékenység helyszíne ez, teljesen neutrális környezet, megszokott látvány. A teljesen üres, kiadásra váró irodába viszont egy dobost ültettem (Pándi Balázs), aki óriási erővel és vehemenciával üti a dobokat. Ő az erő(!), a sors(!) = FATE
A SZERETET terében a korábbi kiállítások anyagát megidéző, és inkább csak utalás szinten megjelenő "ARTIST LOVES YOU" képsorozat jelenik meg. Most nem erre az elemre került a hangsúly, mert a korábbi kiállításon (MODEM) ez nagy szerepet kapott, úgyhogy most elég csak megidézni. A képsorozat darabjai szerepelnek a kiállítás promo weboldalán is. Ezek közül 4 db került kiállítási méretben a falra, 50 db pedig egy közepes méretű dobozban lapozgatható. Ezeket previewnak tekintem, melyek a kiállítási méretben történő kinyomtatás előtti állapotban vannak. A képekkel szemközti falon még 15 db zsebkendő látható szintén az "ARTIST LOVE YOU" felirattal. A zsebkendők egy hagyatékból származnak, egy nagy-nagybácsikámtól, a szeghalmi fotográfustól örököltem a zsepiket, de nem vitt rá a lélek, hogy beléjük fújjam az orromat, mert Laci bácsi is nagy gonddal őrizgette, és szerintem sohasem használta őket. Így lettek inkább műtárgyak. Mindegyikbe belehímeztettem a szöveget és azóta is arra gondolok, hogy sokkal jobb ez így.
A SZABAD AKARAT terében tárgyak jelennek meg. Ezek preparált közlekedésbiztonsági és munkavédelmi eszközök: terelőbója, védőoverál, arcvédő maszk, mentőgyűrű, fülvédő, láthatósági mellény, oldalakadály jelző elem, munkavédelmi sisak, stb. Ezekre egy-egy szó került. A betűket többnyire egyszerűen kivágtam a műanyag tárgyak felületéből, a vékony anyagból készült láthatósági mellényekre pedig ráhímeztettem. A műtárgyjegyzékben láthatod (lásd lent), hogy milyen tárgyra melyik szó került, illetve, hogy milyen címet kaptak. Olyan fogalmakat gyűjtöttem össze, melyek véleményem szerint döntően befolyásolják a "szabad akarat" gyakorlását. Azokat, melyek a döntés szabadságát és függetlenségét folyamatosan felülírják. A metafora nagyon egyszerű, ezek az elemek hasonló módon alakítják, terelik, befolyásolják a folyamatokat, mint ahogyan a közlekedésbiztonsági és munkavédelmi eszközök próbálnak megóvni minket a baleseteinktől. A sorsától félő társadalom próbálja megvédeni az egyedeket a nem várt eseményektől és erre egy egészen komoly logisztikai iparágat fejlesztett ki. Az egyének felelőssége ezzel a minimálisra szorítható, és egy látszólagos biztonságosság érdekében olyan szabályrendszernek vannak alávetve, mely leveszi a vállunkról a mérlegelés és a döntés kényszerét és lehetőségét. Én nem kevés szemforgatást látok ebbe "gondoskodásban", hiszen könnyen nyakon csíphető, hogy a társadalom nem azért próbálja megvédeni az egyedeket a balesetektől, mert oly nagyon aggódna a boldogságuk miatt, hanem mert tudja, hogy a gondoskodás kötelezettsége utána rá marad.
Az előtérben egy diptichon jelenik meg, melynek egyik darabján a következő szöveg áll:
LÁTOM AZT A NAPOT, AMIKOR A GYEREKEK MÁR CSAK VÉDŐFELSZERELÉSBEN SZALADGÁLHATNAK A JÁTSZÓTÉREN.
A három térben elhelyezkedő elemeket egy hanghatás és egy fényhatás köti össze. A hang a dobolós videó, a dobolás hangja. Ez egy erőteljes hang. Viszonylag hangos, így a többi teremben is jól hallható. A dobolás intenzív hangja által vezérelve egy fényorgona van a két terem közötti ajtóban. A fényorgona villogása aktivizálja a közlekedésbiztonsági tárgyakon lévő fényvisszaverő csíkokat, tehát a dobolás ritmusára villogó fény verődik vissza a tárgyakról. Kicsit szájbarágósabban: a SORS terében keletkező hang által generált fény, a dobolás ritmusára keletkező villogás jelenik meg a SZABAD AKARAT terében lévő tárgyak fényvisszaverő csíkjain.
És még egy idézet Schopenhauertől, mely csak lazán kapcsolódik ide, de oly szépen fogalmaz meg valamit a fogalmak közötti átjárhatóságból, abból, amiről én is sokat gondolkodtam a betűk reszelgetése közben:
"Az ember, akárcsak a természet dolgai, a természettörvényeknek van alávetve. Cselekvéseink nem szabadok: az ember először megismer és azután akar, nem először akar és azután megismer. Mivel akaratunk nem szabad ezért fölösleges etikai törvények felállítása. Az emberben fellelhető morál a részvétből fakad: a másikban önmagamat látom, a másik szenvedéseiben az enyéimet vélem felfedezni."
A kiállított tárgyak:
- Cím nélkül (ARTIST LOVES YOU), 2009-2011, C-print, 60 x 100 cm
- Cím nélkül (ARTIST LOVES YOU), 2010, hímzett vászonzsebkendők
- Cím nélkül (ARTIST LOVES YOU), 2009-2011, preview, 50 db
- Védekezés önmagunkkal szemben (PSYCHOLOGY), 2012, 10 db munkavédelmi sisak
- Szerelmi vágy (DESIRE), 2012, terelőbója, 76 x 43 x 43 cm
- Szabadságvágy (DESIRE), 2012, terelőbója, 76 x 43 x 43 cm
- Vad, ösztönös vágy (DESIRE), 2012, terelőbója, 76 x 43 x 43 cm
- Hatalomvágy (DESIRE), 2012, terelőbója, 76 x 43 x 43 cm
- Halálos szerelem (LOVE), 2012, sávos oldalakadály jelző, 132 x 40 x 40 cm
- Szenvedélyes szerelem (LOVE), 2012, sávos oldalakadály jelző, 132 x 40 x 40 cm
- Elnyomó hatalom (POWER), 2012, terelőbója, 113 x 43 x 43 cm
- Korlátlan hatalom (POWER), 2012, terelőbója, 113 x 43 x 43 cm
- Irgalmas Isten (GOD), 2012, mentőgyűrű, 81 x 81 x 14 cm
- Az Isten verje meg (GOD), 2012, mentőgyűrű, 81 x 81 x 14 cm
- Az ésszerűség elvén (RATIO), 2012, védőoverál, XXL
- A tevőlegesség gyakorlata (RATIO), 2012, védőoverál, XXL
- Irányadó ideológia (IDEOLOGY), 2012, arcvédő maszk, 25 x 25 x 32 cm
- Átnevelő ideológia (IDEOLOGY), 2012, arcvédő maszk, 25 x 25 x 32 cm
- Átkozott politika (POLITIC), 2012, fültok, 24 x 19 x 8 cm
- Uralkodó politika (POLITIC), 2012, fültok, 24 x 19 x 8 cm
- Pártpolitika (POLITIC), 2012, fültok, 24 x 19 x 8 cm
- Elkötelezett politika (POLITIC), 2012, fültok, 24 x 19 x 8 cm
- Cím nélkül (FREE WILL), 2012, láthatósági mellény, XXL
- Cím nélkül (FATE), 2012, videó, Ed.: 5/1, 5' 48"
- Látom azt a napot..., 2012, diptichon, C-print, montázs, 60 x 100 cm
|
|