English   főoldal   kiállítás   infografika   szöveg   werk   blog   Koronczi Endre   INDA Galéria   köszönet
                                       
           
  szabad akarat            
 

Koronczi Endre
kiállítása az INDA Galériában

2012. január 25-től március 9-ig,
megnyitó január 25-én 18 órakor

Pándi Balázs közreműködésével

1061 Budapest, Király utca 34. II/4.
telefon: +36 1 4131960, mobil: +36 70 3164472, +36 20 5134093
e-mail: info@indagaleria.hu, www.indagaleria.hu
nyitva tartás keddtől péntekig 14–18 óráig, vagy előzetes bejelentkezéssel.

INDA Galéria  
 

a tárgyak a kiállításról

 
  FREE WILL  
     
 

Szia,
ígértem, hogy leírom, mi látható a kiállításon. Szóval ez egy egyszerű leírás próbál lenni, nélkülözve bárminemű értelmezést és a kontextus teremtés igénye nélkül, egyszerűen csak a tárgyak, képek, videók áttekintése által.

A kiállítás szerkezete az INDA Galéria három terének elhelyezkedésére épül. Három gondolati egység köré csoportosulnak a munkák, én ezeket az egyszerűség kedvéért halmazoknak tekintem. Ezekbe a halmazokba kerülnek az egyes darabok, és a halmazok egymáshoz való viszonya szándékszik a kiállítás egészének értelmet adni.

Készítettem egy magyarázó ábrát, melyen a halmazok, a rendszerben elhelyezkedő munkák és azok egymáshoz való viszonya látható: infografika

A három halmaz tehát a SORS - SZABAD AKARAT - SZERETET egymás mellé helyezését mutatja, és az ezekkel a meghatározásokkal kapcsolatos kérdéseket próbál feltenni (nem megválaszolni). Ebben az értelemben, szeretném, ha ez a kiállítás is a "Nehezen feltehető kérdések" sorozatába illeszkedne.

A SORS terében egy videó jelenik meg. A képen egy irodahelyiséget látunk, teljesen üres, személytelen helyszín. A hétköznapi munkavégzés, a lélektelen tevékenység helyszíne ez, teljesen neutrális környezet, megszokott látvány. A teljesen üres, kiadásra váró irodába viszont egy dobost ültettem (Pándi Balázs), aki óriási erővel és vehemenciával üti a dobokat. Ő az erő(!), a sors(!) = FATE

A SZERETET terében a korábbi kiállítások anyagát megidéző, és inkább csak utalás szinten megjelenő "ARTIST LOVES YOU" képsorozat jelenik meg. Most nem erre az elemre került a hangsúly, mert a korábbi kiállításon (MODEM) ez nagy szerepet kapott, úgyhogy most elég csak megidézni. A képsorozat darabjai szerepelnek a kiállítás promo weboldalán is. Ezek közül 4 db került kiállítási méretben a falra, 50 db pedig egy közepes méretű dobozban lapozgatható. Ezeket previewnak tekintem, melyek a kiállítási méretben történő kinyomtatás előtti állapotban vannak. A képekkel szemközti falon még 15 db zsebkendő látható szintén az "ARTIST LOVE YOU" felirattal. A zsebkendők egy hagyatékból származnak, egy nagy-nagybácsikámtól, a szeghalmi fotográfustól örököltem a zsepiket, de nem vitt rá a lélek, hogy beléjük fújjam az orromat, mert Laci bácsi is nagy gonddal őrizgette, és szerintem sohasem használta őket. Így lettek inkább műtárgyak. Mindegyikbe belehímeztettem a szöveget és azóta is arra gondolok, hogy sokkal jobb ez így.

A SZABAD AKARAT terében tárgyak jelennek meg. Ezek preparált közlekedésbiztonsági és munkavédelmi eszközök: terelőbója, védőoverál, arcvédő maszk, mentőgyűrű, fülvédő, láthatósági mellény, oldalakadály jelző elem, munkavédelmi sisak, stb. Ezekre egy-egy szó került. A betűket többnyire egyszerűen kivágtam a műanyag tárgyak felületéből, a vékony anyagból készült láthatósági mellényekre pedig ráhímeztettem. A műtárgyjegyzékben láthatod (lásd lent), hogy milyen tárgyra melyik szó került, illetve, hogy milyen címet kaptak. Olyan fogalmakat gyűjtöttem össze, melyek véleményem szerint döntően befolyásolják a "szabad akarat" gyakorlását. Azokat, melyek a döntés szabadságát és függetlenségét folyamatosan felülírják. A metafora nagyon egyszerű, ezek az elemek hasonló módon alakítják, terelik, befolyásolják a folyamatokat, mint ahogyan a közlekedésbiztonsági és munkavédelmi eszközök próbálnak megóvni minket a baleseteinktől. A sorsától félő társadalom próbálja megvédeni az egyedeket a nem várt eseményektől és erre egy egészen komoly logisztikai iparágat fejlesztett ki. Az egyének felelőssége ezzel a minimálisra szorítható, és egy látszólagos biztonságosság érdekében olyan szabályrendszernek vannak alávetve, mely leveszi a vállunkról a mérlegelés és a döntés kényszerét és lehetőségét. Én nem kevés szemforgatást látok ebbe "gondoskodásban", hiszen könnyen nyakon csíphető, hogy a társadalom nem azért próbálja megvédeni az egyedeket a balesetektől, mert oly nagyon aggódna a boldogságuk miatt, hanem mert tudja, hogy a gondoskodás kötelezettsége utána rá marad.

Az előtérben egy diptichon jelenik meg, melynek egyik darabján a következő szöveg áll:
LÁTOM AZT A NAPOT, AMIKOR A GYEREKEK MÁR CSAK VÉDŐFELSZERELÉSBEN SZALADGÁLHATNAK A JÁTSZÓTÉREN.

A három térben elhelyezkedő elemeket egy hanghatás és egy fényhatás köti össze. A hang a dobolós videó, a dobolás hangja. Ez egy erőteljes hang. Viszonylag hangos, így a többi teremben is jól hallható. A dobolás intenzív hangja által vezérelve egy fényorgona van a két terem közötti ajtóban. A fényorgona villogása aktivizálja a közlekedésbiztonsági tárgyakon lévő fényvisszaverő csíkokat, tehát a dobolás ritmusára villogó fény verődik vissza a tárgyakról. Kicsit szájbarágósabban: a SORS terében keletkező hang által generált fény, a dobolás ritmusára keletkező villogás jelenik meg a SZABAD AKARAT terében lévő tárgyak fényvisszaverő csíkjain.

És még egy idézet Schopenhauertől, mely csak lazán kapcsolódik ide, de oly szépen fogalmaz meg valamit a fogalmak közötti átjárhatóságból, abból, amiről én is sokat gondolkodtam a betűk reszelgetése közben:
"Az ember, akárcsak a természet dolgai, a természettörvényeknek van alávetve. Cselekvéseink nem szabadok: az ember először megismer és azután akar, nem először akar és azután megismer. Mivel akaratunk nem szabad ezért fölösleges etikai törvények felállítása. Az emberben fellelhető morál a részvétből fakad: a másikban önmagamat látom, a másik szenvedéseiben az enyéimet vélem felfedezni."

A kiállított tárgyak:

  • Cím nélkül (ARTIST LOVES YOU), 2009-2011, C-print, 60 x 100 cm
  • Cím nélkül (ARTIST LOVES YOU), 2010, hímzett vászonzsebkendők
  • Cím nélkül (ARTIST LOVES YOU), 2009-2011, preview, 50 db
  • Védekezés önmagunkkal szemben (PSYCHOLOGY), 2012, 10 db munkavédelmi sisak
  • Szerelmi vágy (DESIRE), 2012, terelőbója, 76 x 43 x 43 cm
  • Szabadságvágy (DESIRE), 2012, terelőbója, 76 x 43 x 43 cm
  • Vad, ösztönös vágy (DESIRE), 2012, terelőbója, 76 x 43 x 43 cm
  • Hatalomvágy (DESIRE), 2012, terelőbója, 76 x 43 x 43 cm
  • Halálos szerelem (LOVE), 2012, sávos oldalakadály jelző, 132 x 40 x 40 cm
  • Szenvedélyes szerelem (LOVE), 2012, sávos oldalakadály jelző, 132 x 40 x 40 cm
  • Elnyomó hatalom (POWER), 2012, terelőbója, 113 x 43 x 43 cm
  • Korlátlan hatalom (POWER), 2012, terelőbója, 113 x 43 x 43 cm
  • Irgalmas Isten (GOD), 2012, mentőgyűrű, 81 x 81 x 14 cm
  • Az Isten verje meg (GOD), 2012, mentőgyűrű, 81 x 81 x 14 cm
  • Az ésszerűség elvén (RATIO), 2012, védőoverál, XXL
  • A tevőlegesség gyakorlata (RATIO), 2012, védőoverál, XXL
  • Irányadó ideológia (IDEOLOGY), 2012, arcvédő maszk, 25 x 25 x 32 cm
  • Átnevelő ideológia (IDEOLOGY), 2012, arcvédő maszk, 25 x 25 x 32 cm
  • Átkozott politika (POLITIC), 2012, fültok, 24 x 19 x 8 cm
  • Uralkodó politika (POLITIC), 2012, fültok, 24 x 19 x 8 cm
  • Pártpolitika (POLITIC), 2012, fültok, 24 x 19 x 8 cm
  • Elkötelezett politika (POLITIC), 2012, fültok, 24 x 19 x 8 cm
  • Cím nélkül (FREE WILL), 2012, láthatósági mellény, XXL
  • Cím nélkül (FATE), 2012, videó, Ed.: 5/1, 5' 48"
  • Látom azt a napot..., 2012, diptichon, C-print, montázs, 60 x 100 cm
 
     
 

a tárgyak a kiállításról

 
  FREE WILL        
               
 
     
 

copyright: Koronczi