.
ISTEN
.
HOME
e-mail CV
TXT
BACK
. 72 óra (Till Attila)
Új márka hódít a hazai cipõiparban, az ISTEN!
Koronczi Endre kiállítása a Godot Galériában látható január 12-ig.
A Godot Galéria viszonylag fiatal magánintézmény és elmondhatjuk róla, hogy remekül üzemel. Nagyon jó terei vannak, kapásból három emeletes és mindegyik szintje tágas, ami azért a hazai, trafikokból kialakított galériák világában nagy szó. A pincében szól a zene és fotelekben ülve lehet válogatni a galéria állandó gyûjteményébõl. A földszint és az emelet az alkalmi tárlatoké, jelenleg Koronczi Endre mutatja be legújabb ISTENes cipõkollekcióját. A boltszerû földszinti tér kitûnõen alkalmas Koronczi „termék-mûvészetének" bemutatására, hiszen a galéria, szobrocskáknak fenntartott polcain remekül installálhatók az ISTEN cuccok.
72 óra: Már jó ideje foglalkozol azzal, hogy különbözõ, ember által használatos tárgyakat elláss az ISTEN felirattal. Elõször volt az autógumi, aztán bevontad a cipõtalpakat.
Koronczi Endre: Igen, mind a két tárgy olyan tárgy, amely nyomokat hagy. Az elsõdleges szempont az volt ezeknek a tárgyaknak a kiválasztásában, hogy olyan felületeken jelenjen meg ez a szó, vagy márkanév, ami azután nyomot hagy, és ezáltal nem csak a tárgyon, hanem a tárgy környezetén is megjelenik.
72 óra: Amikor az ember megvesz egy ilyen cipõt és elkezdi hordani, akkor mûtárgyat használ?
KE: Szerintem ezek a cipõk valamifajta átmenetet képezhetnek a mûtárgy és a használati tárgy között. Engem az érdekelt a legjobban ebben az egészben, hogy vajon milyen lehet az az ember aki arra vágyik, hogy ilyen feliratú cipõt hordjon. Milyen szubkultúrákhoz csatlakozhatna ez?
Végül is arról van szó, hogy aki ezt megveszi, az tudatában van annak, hogy egy mûtárgyat használ teljesen hétköznapi körülmények között.
72 óra: Ha egyszer elterjed ez a márka és mindenki ilyen cipõkben mászkál, akkor mindenki ISTEN lesz?
KE: Ez a kérdés. Ez az érdekes ebben a helyzetben. Nyilván nem fog mindenki ISTEN cipõt hordani. Ez a márka valamifajta rétegzõdést határozna meg, hogy ki az aki egyáltalán hordja és ki az aki otthon tartja a polcon, mint mûtárgyat.
72 óra: A cipõket, ha jól tudom nem te gyártod, csak ellátod õket felirattal. Tehát van egy „elõ-márka" ami még jogi vitákat is eredményezhet.
KE: Bevallom, ezek kínai piacon vásárolt, vagy márkátlan, vagy hamis márkájú cipõk, amikre aztán kézzel, manufakturális módszerekkel kerülnek fel ezek az újabb talpak, amiket azonban cipészek készítenek el. Azzal nem nagyon törõdöm, hogy ezek milyen márkájú cipõk voltak. Ez teljesen mindegy.
72 óra: Neked mi a viszonyod ezzel az ISTEN felirattal? Ez egy jelentésekkel sokszorosan megterhelt fogalom.
KE: Pontosan ezért választottam. Nekem személy szerint semmi viszonyom nincs az ISTEN szóval. Ami miatt ez a szó bekerült ebbe a kontextusba, az legkevésbé sem a konkrét jelentése. Sokkal inkább az, hogy rengeteg jelentéssel terhelt. Sokan kérdezik ezt tõlem, hogy mi a köze ennek az egésznek valójában az ISTENhez, vagy hogy ez mennyire egy ISTENkeresõ projekt és én mindig elmondom, hogy semennyire. Ha nagyon le akarjuk egyszerûsíteni, hogy miért használom az ISTEN szót, akkor azt mondom, ez egy vicc, de azért ez nem ilyen egyszerû, hiszen ez nem csak hülyéskedés. A lényeg, hogy egy kereskedelmi kontextusban, egy terméknek olyan neve van, ami sehogy sem illik bele a normális márkanevek világába.