. |
Áthallás
|
. |
|
|
|
. |
Merhán
Orsolya |
Nehéz a kritikus dolga, ha az Áthallás
címû kiállításról kezd cikket
írni. Nehéz, mert elsõsorban az a véleménye,
hogy régen volt – vagy még nem volt – ilyen friss, naprakész
kiállítás a Mûcsarnokban, régen, – vagy
még soha – nem jelentkezett ilyen egységesen egy érett
és öntudatos generáció, kiforrott világképpel,
és az ehhez adekvát képzõmûvészeti
kifejezéssel. Régen láttunk ilyen egyszerû,
szellõs és kulturált kiállításrendezést,
a kiállításhoz illõ, jól tervezett és
szerkesztett katalógust. A mûvekhez mellékelt, falon
olvasható, magyar és angol nyelvû magyarázó
szövegek mind a nagyközönség, mind a szakma számára
olyan tömör, lényeglátó, és frappáns
összefoglalást jelentenek, melyet ismételgetni, átfogalmazni
felesleges. A katalógus szövege, a mûvészek életrajza
és beszkennelt mûveik az interneten hozzáférhetõek
(http://www.mucsarnok.hu/athallas). Mindez a kurátor, Petrányi
Zsolt munkáját dicséri, és úgy gondolom,
ez a munka példaértékûvé, intézményesültté
teszi a kurátorok által szervezett tematikus kiállítások
létrehozásának, lebonyolításának,
menedzselésének folyamatát, egy olyan mûködõképes
és nemzetközileg már régen bevett modellt, mely
nagyon nehézkesen, a nonprofit szféra minimálisan
finanszírozott, ám annál elkötelezettebb és
lelkesebb törekvésein keresztül vált legitimmé
Magyarországon.
Mégis... kinek és mirõl
szól ez a kiállítás? Koncepciójából
ítélve egyik fõ célja az lenne, hogy a nem
igazán mûértõ, de érdeklõdõ
szélesebb rétegeket és a szûk szakmai közönséget
egyaránt megcélozva elõsegítse az eléggé
perifériára szorult kortárs képzõmûvészet
befogadását, és szakítson azokkal az elõítéletekkel,
melyek szerint a mûvészet elszigetelt, különc csodabogarak
belterjes párbeszéde, a múzeum pedig olyan poros,
unalmas hely, ahonnan az átlagember eleve kirekesztett, ahol nem
érte dolgoznak és ami számára semmiféle
információt, élményt nem közvetít.
Ha azonban a kurátor célul tûzte ki egy generáció
professzionális menedzselését és egy nyári
sztárkiállítás megvalósítását,
a folyamatos marketingmunka a kiállítás megnyitása
után is elengedhetetlenül szükséges, különben
az Áthallás ismét csak a fanyalgó szakma szûk
belügye marad.
A megnyitóra eljött velem egy
fiatal – laikus és kívülálló, ugyanakkor
életstílusa és gondolkodása alapján
érintett – barátnõm, aki száját húzva,
kelletlenül állt kötélnek, ám hazafelé
már lelkesen közölte, hogyha ilyen egy kiállításmegnyitó,
akkor õ máskor is szívesen jön, és jó
volt a zene, jók a mûvek és rendkívül szimpatikus
a társaság, de megkérdezte, hogy honnan lehet tudni,
mikor van ilyen program a városban. Milyen módon lesz tehát
megszólítva a mûvészeti körökön
kívüli közönség? Honnan, mi módon értesülnek
errõl a rendezvényrõl? Hogyan gondoskodik a Mûcsarnok
a kiállítás eladásáról, a marketingrõl?
Egy ilyen, a népszerû bemutatásra
törekvõ kontextusban szemlélve talán megbocsátható,
ha a kiállítás egésze kissé túlzottan
az aktualitásokra épít, kissé túl trendszerû,
a kifejezendõ gondolat helyenként túl egyértelmû
és banális, az önkifejezés túl drasztikus
és mégis túl szimpla. A mûvek többsége
nagyon harsány, színes, extravagáns, bombasztikus
poénra épülõ, vizualitása agresszív,
ikonográfiája tolakodó, helyenként túlzó.
Ez a kifejezésmód természetesen szándékolt,
a videó, a TV, a reklám, a komputer, a plakát, a szórólap
manipulatív vizuális dömpingjére reflektál,
hol ironikusan átértelmezve, hol hagyományos technikával
feldolgozva, hol különös szerepjátékkal parafrazeálva
a tömegkultúra trendjeit. A dinamikusan vibráló,
mozgó képek, a gépies, személytelen elektronikus
zene, a sablonos feliratok a mûvek szerves kiegészítõivé
válnak. Mégis, a fogyasztói társadalom közhelyes
reklámtoposzainak mûalkotásba emelése gyakran
nem emelkedik túl egy-két ügyes ötlet szintjén.
A kiállított mûvek maguk
négy nagy csoportba sorolhatóak. Az elsõ csoportba
azokat a fiatal festõket tenném, akik szigorúan két
dimenzióban, a falra helyezett vászon keretei közt,
a „hagyományos" festészet eszköztárával
„hallanak át" más médiumokba (A. Nagy Gábor,
Iski Kocsis Tibor, Király András, Kupcsik Adrián),
és az olajfestészetbe emelik be és értelmezik
át a telekommunikációs mechanizmusok által
gyártott képet. Számukra végsõ érv
és fétis az emberi kézjegy, a személyes térben
egyéni idõ alatt megcsinált személyes kép.
A második csoport alkotómódszere ezzel gyökeresen
ellentétes: õk látszólag tökéletesen
azonosulnak a populáris médiumok külsõségeivel,
ám az irónia, a humor, a szarkasztikus kétértelmûség
eszközeivel átértelmezik azt, „a jópofa, finom,
szalonképes ráébresztés", „elfogadva elutasítás"
mottóját követve (Bakos Gábor – Wéber
Imre, Nagy Kriszta, Nemes Csaba – Szépfalvi Ágnes, Szarka
Péter). A harmadik csoportba tartozók a kommersz- és
magaskultúra elemeibõl eklektikus szubjektivitással,
flegmatikus idealizmussal mixelnek különös hangulatú,
érzelmi alapú komplex installációkat: (Benczúr
Emese, Komoróczky Tamás, Németh Hajnal). Végül
a negyedik csoportba sorolnám a mûvészeti trendektõl
és divattól talán leginkább független,
saját programjukat következetesen érvényesítõ
alkotókat (Kis Varsó (Gálik András/Havas Bálint),
Koronczi Endre, Menesi Attila, Ravasz András, DJ Palotai/Yonderbol,
Szabó Dezsõ, Szacsva y Pál, Várnai Gyula).
Merhán Orsolya