. |
F e s t õ
- g é p
|
. |
|
|
|
. |
Andrási
Gábor |
Amikor elõször láttam munkáit,
Koronczi még „lényeket" festett (õ nevezte így
a képeit); apró lábakon terpeszkedõ, több
darabból egybeépített vásznak voltak, mintha
egy óriási görbetükör szabálytalan
anamorfózisa vetült volna rájuk; „tekintetek", de minden
különösebb antropomorf tendencia nélkül – nekem
távoli párhuzamként mégis a kései Malevics
figurafelfogását és fõleg Javlenszkij Fej-sorozatát
idézték.
Következõ lépésként
Koronczi széttagolta az addig alkalmazott, nagy felületekké
komponált vászon-montázst. Az egyes alkotóelemek
nyulánk téglalap formát vettek fel; a képek
egy centrumból – az illesztések középre irányuló,
összehúzó erejébõl keletkezõ centrumból
– dinamikusan kifelé tartó, könnyedebb, levegõsebb
konstruktív szerkezetet mutattak és a festmény-karok
derékszögei közé zárt tér-szegmens
a befoglaló síkok mentén a végtelenre nyílott.
Ezeket a munkákat festette le utóbb fehérrel; végérvényesen
felszámolta a rajtuk rögzített személyes kéznyomokat,
az ecsetmozgás, a gesztusok, a formaadás hitelességének
hagyományos jeleit és bizonyságait, a festõi
produktum megítélésekor segítségül
hívható „támpontokat" – felszámolta tehát
a tradicionális képet, és az üres, alapozott
vászon tisztaságát „helyreállítva" festményciklusát
tárggyá minõsítette vissza.
Minden látszat ellenére Koronczi hite
nem a képben, hanem a festõ-egyéniségen, a
teremtõ zseni mítoszán alapuló képcsinálásban
ingott meg. De vajon mit lehet a személyesség helyébe
állítani? És vajon kiküszöbölhetõ-e
teljességgel a személyesség az alkotás folyamatából?
Megkísérlem rekonstruálni Koronczi
Válaszait: 1. A személyesség helyébe egy eljárás,
egy mechanikus képkészítõ metódus, a
technika kerülhet. 2. A személyesség ugyan – ennek ellenére
– elkerülhetetlenül jelen lesz a mûben, de háttérbe
szorítható és kordában tartható.
Mûvekre „lefordítva": Koronczi olyan
rézkarcsorozaton dolgozott (éveken át), mely a megmunkált
lemezek felületének (felület-részletének)
meghatározott logika szerint történõ felfestékezésével
és a lemezek pozíciójának szisztematikus változtatásával
született. A végtelen variációkat indukáló
módszer mégis egyedi lapok sorát eredményezte,
némi zavart keltve az értékelésben: egyes darabokat
vagy – formai rokonság szerint – bizonyos képciklusokat,
netán a sorozat egészét tekintsük „a" mûnek?
(Én az utóbbira hajlok, annak dacára, hogy – mivel
több mint hatszáz lapról van szó – ez a mû
úgyszólván bemutathatatlan. És nem állom
meg, hogy e rézkarcok kapcsán ne emlékeztessek Eisenmayer
Tibor 1987-88-ban készített, több ezer fekete-fehér
papírképet számláló fotósorozatára,
melyben ugyancsak néhány motívum nagyításával-kicsinyítésével,
pozitívból-negatívba (és vissza) történõ
fordításával és montírozásával
is, mint írtam, egy „megállíthatatlannak látszó
formateremtõ áradat szabadult el").
A rézkarc sorozat elveivel összhangban
Koronczi 1992-ben kifejlesztette új festõtechnikáját
is, melyet Tolvaly Ernõ (festõ)gépnek nevezett, és
melynek eredményeit, a gép-gyártotta „mukadarabokat"
Faa Balázs „önfestõ képek"-ként definiált.
Az értehetõség kedvéért idézem
Faa Balázs remek leírását (Tolvaly is idézte;
én – mondjuk – Tõle idézem most. Minderrõl
pedig a légiós-erõdítménybõl
gótikus támpillérbe, onnan meg barokk pince-boltozatba
vándorló óbudai kövek jutottak eszembe, és
az is, hogy Koronczi szóban forgó munkái éppen
e kövek között is láthatók ebben a kiadványban.):
A festõ két üres vásznat fordított egymással
szembe. Közéjük került a festék. A vásznakat
egymáshoz képest szabott pályán mozgatta. E
mozgás rendezte el a festéket az egymáshoz szorított
vásznakon, hogy a festõdés befejeztekor egy képpé
egyesüljenek. a vásznakat nem érintette ecset. (...)
A festõ egy rendszert alkot, egy képcsináló
automatát, betáplál néhány paramétert
és a továbbiakban kizárólag animátorként
hajlandó közremõködni: észrevétlenül
kiszorul az alkotás folyamatából. Azt hiszem, értem
Koronczit: viszolygással tölti el a „szubjektív önkiélés"
posztmodern teóriákba csomagolható felelõtlensége;
egyszerû, tisztázott helyzetben akarja tudni magát,
a képet és a képcsinálást egyaránt.
A kép a Koronczi-féle módszerrel
kétségkívül „festõdik", a mûvész
számára láthatatlanul születik meg, de kérdése,
hogy a „képcsináló automata" mechanizmusa valóban
csupán puszta technika-e? A „festõdés" technikája
– az itt adódó, pontosabban választott mûvészeti
kontextusban – nem más, mint koncepció; a szórendet
megfordítva: Koronczi „konceptje" ez a sajátos technika.
és itt térek vissza a „teljességgel kiküszöbölhetetlen
személyesség" problémájához: vegyük
észre, hogy egyfelõl egy olyan festõgéppel
van dolgunk, amely képtelen akár csak két tökéletesen
egyforma „remeket" is gyártani; másfelõl a „festõdés"-hez
felhasznált anyagok mennyiségének, a színeknek
és azok tónusfokozatainak adagolása és megválasztása
nagyrészt – fõbb vonásaiban mindenképpen –
elõreláthatóvá teszi a végeredményt.
(Jovánovics is hasonló módon dolgozik; s mivel „hátulról"
önti gipszreliefjeit, õ sem látja munka közben
az alakuló mûvet, mégis mindvégig van elképzelése
annak végsõ formájáról. (Nem beszélve
arról, hogy a vásznak mozgatásakor a leggyakrabban
végzett mozdulat – a forgatás – óhatatlanul ívekbe,
körívrészletekbe rendezi a festéket. Így
aztán a festészet alapelemei – színek és a
formák – végül is rendre a festõ „gépbe
táplált" szándékainak megfelelõen viselkednek
és egy összetéveszthetetlen, csak Koronczira jellemzõ
képtípus újabb és újabb változatait
hozzák létre. (Azt pedig, hogy a festõ használt-e
ecsetet vagy nem, ebbõl a szempontból mellékes körülménynek
tarom.)
Azért írom mindezt, mert mint Koronczi
a „szubjektív önkiélést", a túldimenzionált
személyességet, és ezúttal a személytelenséget
(a festõgépet, a festõdést, az önfestõ
képeket) is szeretném demisztifikálni. Mert amit látunk
– technikai konceptualizmusa vagy konceptuális technikája
ellenére is – festészet, még akkor is, ha a képet
alkotó, négyszögek egyre messzebbre, a kiállítóterembõl
el, az utcára távolodnak is egymástól, egy
képzelet kiegészítette hatalmas, a valóságot
itt-ott súroló mozdulat fragmentumaiként. Hiába
tette le az ecsetet, hiába tolta szét a felület darabjait,
Koronczi mindig képet fest; ezzel van megátkozva vagy megáldva,
képet fest, addig bizonyosan, amíg a vászon-mozaik
semmi felé taszított elemit fel nem falja egészen
a közéjük terjeszkedõ közömbös tér.
Andrási Gábor